dinsdag 5 juni 2012

Zonnebrilhoesje

(english text below)

Hoi!
Ik kon mijn handen niet stilhouden, dus ben ik maar even aan wat kleins begonnen, voor tussendoor, tot ik weer wat anders bedacht heb om te maken;)
Omdat mijn moeder altijd haar zonnebrillen los rond heeft slingeren, bedacht ik dat een zonnebrilhoesje wel leuk zou zijn om te maken. Ook had ik al een tijdje drie kleuren in mijn hoofd waarmee ik wat wilde maken. Ik had namelijk voor mijn verjaardag drie hele mooie kleuren katoen van het merk catania gekregen, mijn (en ook Dieuwkes) lievelingsgaren, in het blauw, lichtrood en groengeel:) Ik wist steeds maar niet wat ik wilde, dus dit is de perfecte gelegenheid! Hier een foto van mijn work in progress.

Het hoesje heeft een zigzagpatroon, dat ziet er leuk uit, maar is niet moeilijk om te maken. Als je vasten kunt haken en meerderen en minderen, is het prima te doen. Het streeppatroon kun je natuurlijk naar eigen smaak aanpassen. Ik heb eerst per kleur een streep gemaakt van 2 toeren breed, toen strepen van 3 toeren breed, toen weer strepen van 2 toeren breed, toen strepen van 1 toer breed en toen weer strepen van 2 toeren breed.

Voor een hoesje van 10 cm breed heb ik een ketting gemaakt van 72 lossen en tot een ring gesloten.
Het stekenpatroon bestaat uit het volgende: *5v, 3v samenhaken, 5v, 3v in 1v*
Het stuk tussen de sterretjes in totaal 5 keer doen. Elke toer beginnen met een losse, en elke toer eindigen met een halve vaste in de eerste vaste.

Aan de onderkant krijg je ook van die punten, je kunt heel goed een vlakke onderkant maken door de punten in de "dalen" aan de andere kant te naaien, ze passen als het goed is precies in elkaar.
Het patroon heeft de neiging om wat te rimpelen, maar ik denk dat ik dat ga verhelpen door hem even te strijken als hij af is.
Zoals ik al zei, het is work in progress, dus als hij af is zal ik er nog een fotootje bij zetten.

Liefs, Marloes





Hey there!
I couldn't keep my hands still, so I started on something small, just for fun, until I can think of something else to make :).
Because my mom always has her sunglasses lying around, I thought maybe a pouch for the thing would be nice. I also had three different coloured balls of coton (brand: Catania, mine and Dieuwke's favourite kind of yarn), blue, a light tint of red and greenish yellow. I couldn't figure out what to do with it, so this was the perfect opportunity to use it! Here is a picture of my work in progress.



The pouch has a zig-zag-pattern, which looks fancy, and isn't hard to make. If you can produce a double crochet, and if you can increase and decrease, it is very easy. You can alter the colourpattern if you want of course. I started with lines of 2 rows for each colour, then made lines of 3 rows, then again lines of 2 rows, followed by lines of 1 row and then again lines of 2 rows. 

For a pouch of 10 cm (4") broad I produced a chain of 72 sc and closed it, so I had a circle. 
The pattern is as follows: *5 dc, decrease 3 dc (in one turn), 5 dc, increase 3 (in one dc)*
Repeat instructions between * * 5 times. Every row starts with a sc and ends with a slst in the first dc.

At the bottom of the pouch you get a sort of pointed line. You can easily straighten this by turning the points to the other side of the pouch and stitching them together with the "valleys". It will fit perfectly. 
The patterns tends to wrinkle a bit, but I think I can crease them out by ironing it when it's done. 

As I said, it is work in progress, so when it's done, I will upload another picture.

Yours, Marloes




1 opmerking:

  1. Hij is echt supertof!!! ik zie een nieuw project in mijn toekomst :)
    xx

    BeantwoordenVerwijderen